Twentse, Goudse en vele andere streekproducten vinden binnenkort makkelijker aftrek over de grens. Dankzij een voorstel van CDA-Europarlementariër Annie Schreijer- Pierik steunt de Landbouwcommissie in het Europees Parlement de opzet van een meertalige webwinkel.

Aanbieders van bijvoorbeeld aparte kazen en krentenwegge kunnen bestellingen krijgen uit vrijwel de hele Europese Unie, zelfs tot uit Frans Guyana. "Een geweldige kans voor streekproducten", zegt Annie Schreijer-Pierik, zelf dol op producten uit het eigen Twente. "Mensen kunnen zo online de lekkerste dingen bestellen. Je hoeft niet meer zelf naar die streek toe of te zoeken op een Franstalige website."

Nieuwe webwinkel

De verwachting is dat producten uit de meeste EU-landen te vinden zijn in de nieuwe webwinkel. Een proefproject begint in Nederland, Frankrijk, Frans-Guyana, België en Duitsland. Klanten kunnen steeds in hun eigen taal kiezen en kopen. "Het totale aanbod aan ambachtelijke producten in Europa is enorm", zegt Annie Schreijer. "Het is een van de sterke kanten van onze familie- en gezinsbedrijven. Die zijn zo belangrijk voor het behoud van een leefbaar platteland!"

'More for local'  

Op voorstel van Annie Schreijer stemde de Europarlementscommissie voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling donderdag voor 398.000 euro subsidie in de EU-begroting 2016. Het project heet 'More for local'  (www.moreforlocal.eu) Nico Bebseler (eigenaar van www.ekotwente.nl) is initiatiefnemer van het Europese project. Hij werkt zelf al lange tijd samen met een Franse branchegenoot, zodat ze hun kazen en kikkererwt-producten in elkaars winkels verkopen. Bebseler stond ook aan de basis van een succesvol Zuid-Twents initiatief: www.streekmarkttwente.nl. Daarbij werken tientallen aanbieders samen, onder meer van ambachtelijke kazen en stamppot. Studenten van de Wageningse Universiteit en Research Centre (WUR) vonden dat er alleen al in het Twente 87 regionale producenten op de markt zijn, die in de Europese webwinkel zouden passen.

Ook buiten de streek

"Heel goed nieuws dat de landbouwcommissie van het Europarlement voor dit project heeft gestemd. Daar ben ik heel blij mee", zegt Bebseler. Zijn ervaring is dat veel makers van regionale wijn en andere producten te klein zijn om producten ook buiten de eigen streek te verkopen. Zijn online platform wil daarbij helpen. "Het zou toch fantastisch zijn als mensen zo hun favoriete wijn kunnen bestellen bij een lokaal wijnboertje in Frankrijk.”

Consumenten goed informeren

Producenten moeten de consument duidelijk informeren over de oorsprong van een product. De Europese Unie ontwikkelde daarom in 1992 een systeem voor de bescherming van landbouwproducten, levensmiddelen en wijn. Het systeem biedt de mogelijkheid om oorsprongsbenamingen, geografische aanduidingen en traditionele specialiteiten van landbouwproducten, levensmiddelen en wijn te beschermen. Voor landbouwproducten en levensmiddelen is de regelgeving vastgelegd in EU-verordeningen. Deze zijn te bekijken op de pagina ‘Officiële bekendmakingen’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.rvo.nl).

Erkend streekproduct

De stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) is een onafhankelijke keurmerkorganisatie die zich in Nederland inzet voor ondersteuning van regionale initiatieven op het gebied van streekeigen productie. Producenten van duurzaam geproduceerde streekproducten kunnen zich door het gebruik van het keurmerk ‘erkend streekproduct’ in de markt onderscheiden en hiermee hun marktpositie versterken.
Het ministerie van EZ heeft in haar beleid aandacht voor de bevordering van ketenvorming in de sector, en herkenbaarheid van betrouwbare streekproducten voor de consument. SPN speelt als landelijke keurmerkorganisatie hierbij een belangrijke rol.

‘Ambachtelijk’ nog vogelvrij

Terwijl streekproducten een erkend keurmerk kunnen krijgen, is de term ‘ambachtelijk’ nog steeds vogelvrij. De Consumentenbond pleit ervoor dat er duidelijke richtlijnen komen voor het gebruik van de term. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Nederland kan een voorbeeld nemen aan Ierland. Daar heeft de toezichthouder onlangs voorgeschreven wanneer een fabrikant een product ambachtelijk mag noemen.”

Voor de Consumentengids van juni bekeek de Consumentenbond 'ambachtelijke' producten van Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl. Enkele producten die de organisatie onder een vergrootglas legde, zijn inmiddels al uit de handel genomen. Uit een enquête van de Consumentenbond onder 700 consumenten blijkt verder dat consumenten er weinig vertrouwen in hebben dat ‘ambachtelijke’ producten in de supermarkt ook daadwerkelijk ambachtelijk gemaakt zijn. Ze verwachten bij een ambachtelijk product authentieke ingrediënten, een bereiding door ambachtslieden en handwerk in plaats van fabrieksproductie: úw ambachtelijk dus.

www.moreforlocal.eu

Foto: ©iStock.com/Michal Krakowiak

Copyright ©2016: Vers-inspiratie - Publicatiedatum: 1 February 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl