Regelmatig zien de medewerkers van ‘Vers-inspiratie’ foto’s op facebook voorbijkomen die niet goed gelukt zijn. Soms vallen ze zo tegen dat je je afvraagt of ze wel geplaatst hadden moeten worden, want ze doen dan afbreuk aan jouw bedrijf. Je plaatst ze toch omdat je trots bent op jouw product en je er dus veel van wilt verkopen? Of omdat je extra PR wilt bedrijven voor de zaak? Of is het allemaal niet belangrijk. Natuurlijk wel. Via deze pagina geven wij een aantal tips die jouw foto wellicht een stuk beter maken. PR-waardig. Het zijn geen tips van fotospecialisten, maar tips van de redacteuren van jullie site. Geen professionals, maar gedreven schrijvers die willen dat hun verhaal op zijn minst een mooi plaatje meekrijgt. We verzamelden de fouten en geven aan hoe je die met simpele middelen kunt verbeteren. Geef er je eigen invulling aan, maar bedenk steeds dat jouw ambachtelijke kwaliteit niet ten koste mag gaan van een slechte foto. Kijk daarbij steeds door de ogen van een klant die moet overgehaald worden bij jou naar binnen te stappen.  Succes. 

Links de fouten / Rechts de mogelijke oplossing

Veel te rode producten

De veel te rode producten ontstaan vaak doordat de foto in de winkel wordt genomen. Daar zorgt de speciale slagerij verlichting vaak voor een onnatuurlijk rood-effect in het eindresultaat. 

Oplossing:
Ga met het product onder de winkelverlichting vandaan. Het mooiste resultaat krijg je wanneer je even naar buiten gaat en laat het daglicht zijn werk doen.

 

Vuile ondergrond

Wanneer je een mooi braadstuk aansnijdt dan zie je vaak het sap eruit lopen. Voor jou een teken van kwaliteit, voor de consument geen lekker gezicht.

Oplossing:
Leg onder het stuk een stuk keukenpapier zodanig dat je het niet ziet en veeg de schaal schoon.


Slechte verlichting

Waarschijnlijk is er geflitst. Waardoor de kwaliteit van de foto sterk te wensen overlaat. 

Oplossing:
Ga met de foto naar een plek waar het daglicht de zaak goed verlicht. Dan hoef je niet te flitsen en krijg je natuurelijke kleuren.

 Rafels aan het vlees

Ze worden veroorzaakt door een botte snijmachine of een bot mes. Ze doen afbreuk aan de kwaliteit van het product. Op deze foto is de situatie wat overdreven. Maar het verschijnsel komt regelmatig voor en moet dus in ieder geval aangekaart worden. 

Oplossing:
Gebruik scherpe messen en controleer het product op technische fouten alvorens een foto te schieten.

 

Rondom troep

Maar al te vaak zie je rondom een product veel te veel zaken liggen die er meestal niet toe doen. Bijvoorbeeld een vuil mes, verpakkingsmateriaal, restanten van garnering enz.

Oplossing:
Haal alles weg. Het gaat per slot om het product. Alleen zinvolle zaken als bijvoorbeeld een garnering of een barbecuerooster mogen blijven liggen.


 Te dominante ondergrond.

Vaak zie je producten liggen op een werkblad of een andere veel te donkere ondergrond. Dat neemt de aandacht weg van het product.

Oplossing:
Fotografeer jouw producten op een neutrale, liefst witte, of andere bijpassende ondergrond. Dat accentueert de kleur van de lekkernij.


 Product te ver weg

Je ziet soms producten op de foto die van veel te grote afstand zijn gefotografeerd. Dat is jammer want dan verlies je de details. In dit geval gaat het de klant niet om de barbecue, maar om het heerlijke speenvarken.

Oplossing:
Fotografeer de producten van dichtbij zonder het geheel uit het oog te verliezen en laat zien wat er zo lekker aan is.

 

Laat de schotel zien:

Regelmatig worden foto’s van hapjesschotels en dergelijke genomen die maar een deel van de schotel laten zien. Er is niets mis met details, maar op deze foto ontbreekt wel het totaalbeeld. 

Oplossing:
Ga wat verder weg en pak de hele schotel op een contrasterende ondergrond. Dat verkoopt. Onscherpe foto’s
Jammer. Want daar heeft niemand wat aan.


Teveel reclame

Vlaggetjes en  andere naamkenmerken als verpakking zijn voor de foto niet nodig. Tensij je specifiek de verpakking wilt laten zien. De lezer weet op welke site of facebook pagina gekeken wordt. gekeken wordt. De vlaggetjes verstoren het beeld en leiden af van waar het werkelijk om gaat: het product. 

Oplossing:
Plaats de vlaggetjes erop na het fotograferen.


Sfeertje

Wanneer je het hebt over een sfeerfoto zoals bijvoorbeeld van de barbecue dan moet het goed duidelijk zijn op de foto. In bovenstaand geval kan de foto links prima, maar geeft de rechterfoto toch een beter sfeerbeeld van de barbecue.

Oplossing:
Neem wat meer afstand of plaats er specifieke barbecue-attributen bij. 

 
Schone snit

Niets is lelijker dan een besmeurd eindresultaat en dan hebben we het niet alleen over de schotel, maar ook over de afgesneden plakken zoals hier bij de grilworst. Jammer het doet afbreuk aan de kwaliteit van je product en het geeft een onhygienisch beeld.

Oplossing:
Werk met schone messen en reinig de schotel extra na het opleggen. 

Onscherpe foto’s

Jammer. Want daar heeft niemand wat aan.

Oplossing:
Neem de tijd voor het beste resultaat en controleer de foto voordat je hem plaatst.

- Publicatiedatum: 2 January 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl