In 2020 wordt naar verwachting 20% van alle consumentenaankopen via internet gedaan. Oók als het gaat om versboodschappen. Daarom luidt Aart Jan van der Kaaij, initiatiefnemer van versplatform Graaggedaan.nl, de noodklok. "Verswinkels moeten heel snel op online ondernemen gaan inspelen om de boot, of liever gezegd: de consument, niet volledig te missen. Online aanwezigheid wordt net zo belangrijk als de fysieke winkel." De wereld om ons heen verandert in razend tempo en de opkomst van de smartphone en mobiel internet zijn van grote invloed op het aankoopgedrag van klanten. Steeds vaker kiest en koopt de consument "s avonds vanaf de bank en krijgt het product van zijn voorkeur nog de volgende dag thuisbezorgd. In veel gevallen gaat het om kleding, schoenen, meubels, witgoed, boeken of dvd’s. Steeds vaker echter wordt ook de dagelijkse maaltijd online besteld. "De voedselmarkt is met een enorme inhaalslag bezig als het gaat om online boodschappen doen", aldus Aart Jan van der Kaaij. "Enerzijds is de consument hier steeds meer klaar voor omdat we gewend raken aan online bestellen. Anderzijds komen er ook meer spelers op de markt die het mogelijk maken om online boodschappen te doen. En deze aanbieders zorgen er niet alleen voor dat er eten in huis is. Een toenemend aantal partijen beantwoordt bovendien de vraag "Wat eten we vandaag?" door het aanbieden van maaltijdboxen en recepten. Het gemak wordt dus steeds groter en de consument van vandaag omarmt dit." 

Maaltijdboxen

Onlangs heeft Jumbo bekend gemaakt dat zij boodschappen die online worden besteld gaan thuisbezorgen. Een extra service naar de klant naast de al bestaande pick-up points. Albert Heijn biedt al langere tijd de mogelijkheid aan om online boodschappen te doen en bezorgt deze tot aan de koelkast van de klant. Binnenkort presenteert de bekende grootgrutter daarnaast een maaltijdbox, waarin leuke recepten uit hun blad Allerhande met de bijbehorende ingrediënten (inclusief vlees) in een box worden thuisbezorgd. Het is een antwoord op het ongekend grote succes van HelloFresh: momenteel de grootste en meest succesvolle aanbieder van maaltijdboxen. Wekelijks worden binnen de Benelux 75.000 boxen vol verse ingrediënten met bijpassende recepten verkocht, wat betekent dat ongeveer 225.000 mensen driemaal per week een maaltijd van HelloFresh eten. "Omdat dit consumenten zijn die van lekker en kwalitatief goed eten houden en prijsniveau van ondergeschikt belang vin- den, zijn dit allemaal potentiële klanten van de ambachtelijke slager", concludeert Van der Kaaij. "Versondernemers moeten daarom nú in actie komen! Binnen nu en vijf jaar ontstaan er zonder meer grote veranderingen in het inkoopbeleid van consumenten, óók op versgebied. De versspecialist heeft prachtige producten, opereert dichtbij zijn klanten, kent de lokale markt met zijn mede-winkeliers en heeft nog altijd een enorme gunfactor. Daarom liggen er prachtige kansen. Maar alleen een professionele website met een webshop hebben is al niet meer voldoende." 

Lokaal samenwerken

"Wat HelloFresh kan op landelijk niveau, kunnen lokale winkeliers minstens zo goed dankzij mooiere producten met een herkenbaar verhaal uit de streek en een eenvoudiger logistiek", stelt Van der Kaaij. "De sleutel ligt in lokaal samenwerken. Op de websites van Albert Heijn, Jumbo en HelloFresh kan de klant in één keer alles bestellen. Dat is het gemak wat consumenten zoeken. Zij willen niet naar vier verschillende webshops van hun favoriete verswinkels. Daarom bieden landelijke platforms zoals Graaggedaan.nl uitkomst. Zij verzamelen verschillende lokale aanbieders op één site." Een platform als Graaggedaan.nl is vergelijkbaar met het initiatief Thuisbezorgd.nl, een online platform waarop allerlei bezorgrestaurants zijn verzameld. Inmiddels wordt 75% van alle pizza’s die in Nederland worden besteld, aangevraagd via Thuisbezorgd.nl. "Slagers zouden dit ook kunnen bereiken met bijvoorbeeld het aanbieden van hun barbecues", weet Van der Kaaij. "Een barbecue is typisch een product waarop de consument zich online oriënteert. Als de lokale slager in dat proces goed vindbaar is en kwalitatief goede producten levert, komt de klant zeker bij hem terug. Wij hebben bij een slager met een webwinkel in Noord- Holland gezien dat er in korte tijd 65 keer online een barbecue werd besteld. Extra omzet: € 7.250. Dat is toch mooi meegenomen zo niet noodzakelijk?" 

Online aanwezigheid

"Online aanwezigheid via een website, een webshop, Google, Facebook, Instagram en Twitter is essentieel en tegenwoordig net zo belangrijk als aanwezigheid in de winkelstraat", stelt Van der Kaaij. Toch ziet hij dat veel versondernemers huiverig zijn voor het digitale pad. "Nergens voor nodig!", meent de oprichter van Graaggedaan.nl. "De kosten voor een website of webshop zijn niet hoog meer. Er zijn altijd jongere medewerkers in dienst die social media kunnen voeden en het is allemaal echt geen hogere wiskunde. Bovendien worden online recensies van klanten steeds belangrijker en er komen steeds meer aanbieders met goede producten online." Zijn hartstochtelijke boodschap is duidelijk: "Versspecialist, word wakker! 

Online aankopen doen waait niet over. Sterker nog, dit neemt in razend tempo toe. Zorg dat je de boot niet mist en ga voor die extra omzet en nieuwe klanten! Sluit je aan bij een ervaren partij met landelijke kennis en ervaring op het gebied van online ondernemen én ver- stand van de versbranche." Hij heeft tot slot nog een geruststellende mededeling: "Iedere versondernemer die het online spelletje eenmaal doorheeft, vindt het oprecht leuk. Zorg dat ook jij klaar bent voor de dag van morgen. Het is namelijk niet vijf voor twaalf, het is één over twaalf."
 

©De Slager 2015 - een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) - (070) 390 63 65 - Publicatiedatum: 16 February 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl