Hoewel online steeds meer voet aan de grond krijgt in allerlei consumentenmarkten, is het aandeel binnen de food-retail nog klein. Nog wel, want het groeit als kool.
 
In markten als kleding, telecom en reizen wordt inmiddels een substantieel deel van de producten online gekocht: 25% of meer. Food blijft nog achter: over geheel 2016 kwam slechts 3% van de levensmiddelenomzet uit online-verkopen. Hoewel dat nog een klein percentage is, gaat het inmiddels al wel om veel geld.

Zoomen we verder in op de cijfers, dan blijkt dat bijna een op de drie huishoudens weleens online boodschappen doet, gemiddeld ruim zes keer per jaar. Wat opvalt, is dat supermarkten bezig zijn aan een inhaalslag. Ten opzichte van een jaar geleden is de online-omzet met maar liefst 80% gestegen. De verwachting is dat de vooral de groei in supermarkten de komende jaren aanhoudt. Het aantal kopers zal stijgen. Nu is dat ruim 13% van alle Nederlandse gezinnen, maar dat zal snel oplopen. 

Ook het aantal aankopen dat men doet, zal gaan stijgen. Een gemiddelde koper kocht vorig jaar 6,4 keer online boodschappen bij de supermarkt. Als dat één keer per maand wordt, wat niet heel veel lijkt, is dat al wel een verdubbeling. Daar komt nog eens bij dat een gemiddelde online boodschappentrip ruim drie keer zo veel waarde vertegenwoordigt als een gemiddeld winkelbezoek. Het is met deze cijfers niet ondenkbeeldig dat over drie jaar meer dan 10% van de supermarktomzet uit online wordt gehaald. 

Er zijn op dit moment nog duidelijke verschillen tussen de verschillende categorieën. Persoonlijke verzorging, frisdrank en diervoeding lopen voorop. Binnen de versproducten is er een opvallend verschil. Vlees en brood worden nog zeer beperkt via de websites gekocht, terwijl AGF al vol meedraait in de online trip. De vraag is hoe de vers-categorieën zullen meegroeien in de online ontwikkeling: in hetzelfde tempo? Of blijven ze achter. In dat laatste geval zullen de supermarkten in de winkels waarschijnlijk juist meer aandacht gaan schenken aan vlees, vis, groenten, fruit en brood. Er lijkt hier een gat in de markt te ontstaan, het blijven interessante tijden. Vanuit GfK volgen we de ontwikkelingen op de voet.

www.gfk.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 24 April 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl