De klant van nu is 24/7 (mobiel) online en dit heeft ertoe geleid dat het klantgedrag is veranderd. De klant oriënteert, zoekt, vindt en koopt steeds vaker online. Het internet is er en gaat ook nooit meer weg. Het is zo verknoopt in onze levens dat we ook niet meer zonder kunnen. Dat is de realiteit van vandaag. Je bent als ondernemer misschien zoekende hoe je kunt omgaan met die online klant en weet niet zo goed waar te beginnen. Want hoe word je nu beter vindbaar tussen al die honderden websites? Hoe weet die klant die gaat zoeken op Google jouw website en daarna ook jouw winkel te vinden? Het is belangrijk om internet, en de mogelijkheden die internet biedt, te leren kennen om er vervolgens mee aan de slag te gaan.

Online vindbaarheid

Als jouw klant zich online oriënteert en zoekt naar wat er vanavond op het menu staat en je wilt graag online gevonden worden, dan is de online vindbaarheid van jouw slagerij toch extra belangrijk? Die online klant kan zomaar een offline klant worden! Online vindbaar zijn kan op heel veel verschillende manieren, waarbij jouw eigen website de bekendste is. Veel ondernemers zien echter door de bomen het bos niet meer: er is zoveel, er kan zoveel maar wat is nu het juiste? Een pasklaar antwoord is er niet, maar het is wel mogelijk om meer kennis op te doen: waar moet je op letten.

SEO, SEA, SEM en wat ze betekenen voor jou als ondernemer

Wanneer je vindbaar wilt zijn met jouw website is het belangrijk dat je in de huid van jouw klant kruipt. Waar zoekt een klant op? Welke woorden typt hij in op Google? Zoekt deze naar ‘vleeschhouwer’ of naar ‘lekkere biefstuk’? Naar ‘vleesvarken’ of naar ‘pittig gemarineerde spareribs’? Inzicht in jouw klant helpt om SEO, SEA en SEM in te zetten voor jouw online vindbaarheid. Maar wat betekent SEO, SEA en SEM eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel Zoekmachine Optimalisatie. Zoekmachines, zoals Google, scannen jouw website op relevante informatie en matchen deze met de zoekopdracht van de klant. Wanneer ik bijvoorbeeld biefstuk intyp bij Google, dan laat Google mij alle websites zien die iets met ‘biefstuk’ hebben. SEO draait dus om het optimaliseren van jouw online informatie om zo goed mogelijk gevonden te worden wanneer de klant zoekt. SEO is gratis en heb je zelf in de hand, echter je kunt wel professionals inhuren om SEO uit te laten voeren voor jouw bedrijf.

Zoekmachine optimalisatie

SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent niets anders dan dat je betaalt om zichtbaar te zijn voor jouw klant wanneer deze online zoekt. SEA lijkt veel op SEO: je moet nog steeds weten wie jouw klant is en waar hij op zoekt. Als je weet waar jouw klant op zoekt, bijvoorbeeld ‘pittig gemarineerde spareribs’ dan kun je naast SEO ook betalen voor een advertentie (SEA). Bedenk wel, als elke slager (betaald) gevonden wil worden op de zoekterm ‘pittig gemarineerde spareribs’, gaat de prijs van de advertentieplek flink omhoog.

Zoekmachine adverteren

SEM staat voor Search Engine Marke¬ting, ofwel Zoekmachine Marketing en is de combinatie van de inzet van SEO en SEA. Wanneer je een doel stelt, nadenkt over wie jouw klant is en hoe deze zoekt ben je al bezig met zoekmachine marketing.

Wat kun je nu doen?

Wil je zelf al aan de slag om jouw online vindbaarheid door middel van SEO te verbeteren? Dat kan! De inhoud is leidend voor zoekmachines en de content, de informatie die je op jouw website zet, is vaak hetgeen waar je zelf invloed op hebt. Hier volgen enkele tips die je direct toe kunt passen:

 

  • Geef de hoofdstukpagina’s van jouw website een titel mee met de juiste woordcombinatie(s).
  • Geef de pagina’s maar één titel met een hoofdkop mee (het liefst de titel zelf).
  • Deel de tekst van de pagina op in tussenkopjes.
  • Laat de juiste woordcombinatie een aantal keer terugkomen in de tekst.
  • Geef afbeeldingen een naam (‘slagerij-janssen-pittig-gekruide-spareribs.JPG’ in plaats van ‘DSC2123.JPG’).
  • Geef afbeeldingen een ‘Alt tekst’. Dit is de tekst die soms zichtbaar is als je jouw muis over een plaatje laat staan.
  • Voeg altijd trefwoorden en een korte beschrijving toe aan pagina’s die voor een zoekmachine bedoeld zijn.
  • Lees de tips & tricks voor online vindbaarheid in De Slager uit december van 2014.
  • Ga in gesprek met jouw website-beheerder over hoe mobiel- en zoekmachine vriendelijk jouw website is.

Wil je SEA of SEO uitbesteden? Er zijn heel veel bedrijven die diensten aanbieden, maar bedenk dat het goedkoopste niet altijd het beste is. Echter met een goede voorbereiding en de basiskennis ben je in staat om een goede opdracht-gever te zijn. Succes!

©De Slager 2015 - een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) - (070) 390 63 65 - Publicatiedatum: 30 January 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl