Het koopgedrag en de manier van oriënteren van consumenten is veranderd, dat staat vast. De consument kan altijd en overal informatie opvragen en dat doet hij ook. Vaak begint dit bij zoekmachine nummer één ter wereld, Google, en niet direct via jouw website. Vanuit de zoekresultaten vraagt de consument vervolgens meer informatie op. De klant schakelt daarmee tussen verschillende kanalen om te zoeken, zich te oriënteren, te laten verleiden en uiteindelijk te kopen: sociale media, vergelijkingssites, reviews en wellicht jouw website(s). Ze zijn allemaal belangrijk in de zoektocht en de beoordeling van jouw bedrijf door de klant. Dus is het belangrijk dat ook jij gevonden wordt en dat je jouw online etalages netjes hebt ingericht, toch? Die etalage staat online niet meer op één plek: online heb je meerdere etalages.

Beginnend bij o.a. Google (Plus), YouTube en Facebook. Deze online etalages inrichten is gratis, maar het vraagt wel aandacht, creativiteit en discipline en juist die inrichting is belangrijk voor jouw online vindbaarheid.
Gevonden worden biedt je de kans om (opnieuw) in contact te komen met jouw klanten, wat met goed en creatief onder-nemerschap uitgebouwd kan worden naar trouwe en terugkerende klanten. Gevonden worden is niet hét antwoord op het veranderende klantgedrag, maar is wel de eerste stap. Om je op weg te helpen hebben wij enkele tips & tricks voor jou op een rijtje gezet die je helpen in het verbeteren van jouw online vindbaarheid.

Tips & Tricks

 

  1. Claim jouw bedrijfslocatie via Google Mijn Bedrijf (www.google.nl/ mijnbedrijf). De nieuwe klant wil het liefst zoekresultaten zien in de buurt. Met het claimen van je bedrijfslocatie zorg je ervoor dat jouw adres ook online daadwerkelijk van jou is. Daarnaast maak je met het claimen ook jouw Google+ pagina aan, wat direct een van jouw online etalages is.
  2. Maak een bedrijfsprofiel aan op verschillende sociale media zoals Google+, YouTube, Facebook en Twitter. Deze sites hebben baat bij een goede vindbaarheid en zorgen daarmee dat je met jouw bedrijfsprofielen ook goed online vindbaar bent en blijft.
  3. Zet al jouw video’s online op YouTube, de tweede zoekmachine ter wereld. Heb je een bedrijfsfilm of productdemo’s? Maak je wel eens gebruik van video’s? Of deel je wel eens video’s met anderen? YouTube is hét online platform waarop jouw video’s bijdragen aan je online vindbaarheid. Dat komt mede doordat eigenaar Google YouTube video’s een hoge waardering geeft in zoekresultaten.
  4. Geef afbeeldingen en video’s in jouw online etalages een juiste en volledige naam. Gegevens als bestandsnaam en een alternatieve beschrijving worden door zoekmachines gebruikt om in te schatten hoe relevant de content is en daarnaast zoekt de nieuwe klant steeds vaker op afbeelding of video. Een bestandsnaam is dus niet meer ‘1345DFC.jpg’, maar wordt ‘biefstuk-slagerij-janssen-arnhem.jpg’.
  5. Vul bij de inrichting van jouw online etalage je profiel zo volledig mogelijk in en houd deze informatie ook up-to-date. Denk aan bedrijfsnaam, openingstijden, beschrijving, foto’s, video’s, verwijzingen naar andere online etalages.
  6. Update regelmatig de content van jouw online etalages. Activiteiten zoals nieuwe teksten of interactie via jouw online kanalen wordt door zoekmachines hoog gewaardeerd en vertelt hen dat jouw content actueel en relevant voor de zoeker is. Hiermee vergroot je jouw online vindbaarheid.
  7. Bied de content óók mobielvriendelijk aan. De nieuwe klant zoekt, vindt en bekijkt de informatie steeds vaker mobiel en zoekmachines waarderen mobielvriendelijke online etalages steeds hoger. Met de van zichzelf al mobiel vriendelijke sociale media-profielen en een mobiele website vergrootje jouw vindbaarheid.
  8. Vraag om reviews van klanten en reageer ook op reviews. Online wordt steeds vaker een review van anderen gebruikt om een beslissing te nemen. Reviewsites worden goed gevonden via zoekmachines en bieden je een kans om een extra online etalage in te richten. Je bent met reviews daarnaast actief, actueel, direct relevant en je bent beter vindbaar.
  9. Verbind jouw online én offline etalages met elkaar. Verwijs naar jouw website(s), sociale media, reviews en alle andere online plekken zodat de klant je altijd vindt en uiteindelijk terecht komt waar jij de klant wilt hebben. Daarnaast leveren verwijzingen een hogere waardering in zoekmachines op. Dit werkt ook wanneer anderen naar jouw online etalages verwijzen.
  10. Zorg voor een mobiele, actuele en relevante website waar de klant in actie kan komen. Bijvoorbeeld om in contact te komen, iets te bestellen of informatie op te vragen. De klant komt uiteindelijk op jouw website terecht: dit is dé plek waar je het meeste controle op hebt en waar je een klant mee over de streep kunt trekken.
©De Slager 2015 - een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) - (070) 390 63 65 - Publicatiedatum: 30 January 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl