Onlangs organiseerde GfK haar jaarlijkse congres. Het thema was ‘omnichannel in fmcg’ (Fast moving consumer goods). Ofwel: hoe bereik je de shopper van de toekomst? Want de manier waarop mensen aankopen doen, is radicaal veranderd.

Er kwamen mooie verhalen voorbij, waarbij vooral die van Sjaak Kranendonk, algemeen directeur van Spar, indruk maakte. Eind september vierde Spar haar 85ste verjaardag, samen met klanten tijdens de SPAR Buurtdag. Het feestje wordt vervolgd door een landelijke campagne: ‘SPAR bezorgt al 85 jaar’.

De titel van zijn lezing was echter ‘Spar 85 jaar online’, en dat vond ik mooi. Als we het hebben over de toekomstverwachtingen in online en het bezorgen van levensmiddelen, gaat het vaak over Albert Heijn, of over de nieuwe toetreder Picnic. Kranendonk vertelde dat Spar-ondernemers al decennialang sterk zijn in thuisbezorgen. Dankzij de lokale functie kennen zij als geen ander hun klanten. Dat persoonlijke contact leidt tot vertrouwen; vertrouwen dat die ondernemer krijgt van zijn klant om boodschappen thuis te bezorgen. Waar de grote spelers allerlei platforms ontwikkelen om de klanten te leren kennen, en logistieke organisaties optuigen om de producten op tijd uit te leveren, heeft de Spar-ondernemer die klantrelatie al. SPAR wil ervoor zorgen dat online nét zo dichtbij voelt als de vertrouwde winkel om de hoek. Dankzij zijn kleinere verzorgingsgebied kan hij gemakkelijk de boodschappen aan huis bezorgen.

Hier zie ik een mooie parallel met de speciaalzaak. Ook de eigenaar van de speciaalzaak kent dankzij het persoonlijke contact zijn klanten, geniet hun vertrouwen. Hij weet wat hun behoeftes zijn en kan goede afspraken maken om bestellingen thuis te bezorgen. Hij sluit daarmee naadloos aan op die vraag naar meer gemak; op de trend van shoppers die ontzorgd willen worden. En laat dát nou ook de sterkst groeiende trend in Nederland zijn.

Meer info via: GFK

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 October 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl