Terug van vakantie, weer aan het werk. Wie denkt er dan niet af en toe met weemoed terug aan de heerlijke lokale specialiteiten, fijne wijnen, smeuïge kaasjes en ter plaatse gevangen vis. Maar… hoe lokaal is deze eigenlijk?

Het is een trend tegenwoordig: lokale specialiteiten en streekproducten. Vooral de jongere generaties gaan er prat op dat ze in restaurants en in winkels kiezen voor salade ‘Uit Twente’ en kaas ‘uit de Beemster’. “Onlangs nog, werd ik verrast door deze trotse trend,”  zegt Agnes Leewis, directeur Nederlands Visbureau. “Als liefhebber van lekker eten probeer ik graag nieuwe restaurants uit,” zegt Agnes. Dus toen een nieuw hip restaurant bij haar in de buurt de deuren opende, was ze er snel bij. 

De menukaart

“Achter vrijwel elk ingrediënt op de menukaart werd op poëtische wijze de herkomst omschreven,” blikt ze terug. “En toen de ober naar onze tafel kwam om de bestelling op te nemen, op zijn knieën (wat is dat toch tegenwoordig?), vertelde hij ons dat we daarnaast ook voor ‘de specials’ konden kiezen. Vanzelfsprekend waren deze heel bijzonder. Ik weet inmiddels niet meer precies wat de beste jongeman zei, maar het was een mooi verhaal. Iets met biologisch en rechtsgedraaide quinoa uit het hooggebergte van Chili, geproduceerd door de familie van José. Als foodprofessional ben ik oprecht benieuwd hoe deze trend zich verder ontwikkelt.”

Visperience

“Ik kan het niet laten om de vergelijking door te trekken naar vis,” vervolgt Agnes. “Want zittend op een terras aan de Mediterranée, ergens in Griekenland, Italië of Spanje, heeft u dat lekkere sardientje, die pijlinktvis of rode poon vast met smaak zitten eten. Wie weet zat ober Yiannes wel net zo frivool op zijn knietjes aan uw tafel als de Nederlandse jongeman aan de mijne, om u te vertellen over de heerlijke lokale ‘Catch of the Day’. In Nederland zie je deze trots op lokale producten, dus uit de eigen Noordzee, gelukkig steeds meer. Wat mij betreft mag dit nog veel meer uitgebuit worden. Vertel dat verhaal! Maak van vis eten een ‘experience’, net zoals ‘mijn’ ober dat maakte van de biologische quinoa van José.” 

Mediterraan van Hollandse (zee)bodem

Door onder andere klimaatverandering, zwemmen de van origine mediterrane vissoorten als rode poon en pijlinktvis, vaker en in steeds grotere getalen in de Noordelijke wateren. De Nederlandse vissersvloot vangt deze soorten dikwijls naast hun doelsoort. Agnes: “In Nederland eten we poon en pijlinktvis maar matig. Bijna al dit heerlijks verdwijnt linea recta naar Griekenland, Italië en Spanje. De kans is dus groot dat je op vakantie daar een ‘mediterraan’ visje hebt gegeten van hier; van de Hollandse (zee)bodem.’’

Het advies om het vakantiegevoel vast te houden is wat Agnes betreft dan ook simpel: “Speel als versspecialist in op het vasthouden van het vakantiegevoel en presenteer de ‘mediterrane’ vissoorten uit eigen Noordzee als ‘specials uit onze zee’. Ook qua prijs doen deze vissoorten denken aan de vakantie, waar lekker eten vaak ook iets voordeliger is. Zo maak je van het eten van deze ‘mediterrane soorten van Hollandse bodem’ een beleving.”

In het zonnetje

Het Nederlands Visbureau promoot het hele jaar door vis uit de Noordzee aan de hand van de zogenaamde ‘Vis van de Maand’-kalender. Elke maand wordt een andere vissoort in het zonnetje gezet. In de maanden augustus zijn dat respectievelijk de tong en de rode poon. Houd de websites visrecepten.nl en visbureau.nl en ook de social-mediakanalen in de gaten voor interessante feiten, filmpjes en recepten. Leuk om te delen met op uw eigen social media. 

In de webshop zijn verschillende materialen te bestellen ter promotie van vis in het algemeen en bepaalde soorten in het bijzonder. Zo is er een gloednieuw minimagazine ‘tong’ te bestellen, met heerlijke recepten en achtergrondinformatie. Bestel je deze maand een displaydoos met 100 exemplaren of een ander item uit de shop, dan ontvang je gratis de gloednieuwe ‘Vis van de Maand’- kalender 2018! Wees er snel bij, want op is op.

www.visrecepten.nl
www.visbureau.nl
www.webshop-visbureau.nl/
www.facebook.com/visrecepten

Foto's: ©Nederlands Visbureau

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 29 August 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl