…En dan is het ineens lente! In Nederland kan het snel gaan: stond je gisteren nog te verkleumen bij de bushalte, vandaag zit je zomaar vol in de zon ergens op een terras. Vanaf die eerste zonnige lentedag worden overal de barbecues tevoorschijn gehaald. Wat leggen we op het rooster? 

Al lust ze best een stukje vlees, wat Agnes Leewis (directeur van het Nederlands Visbureau) betreft, mag het best een onsje of wat minder op de barbecue. Niet vreemd natuurlijk voor iemand die niet alleen dol is op vis, en ook nog eens tot taak heeft de visconsumptie in Nederland te promoten. “Bij barbecueën denken de meeste mensen direct aan vlees, heel erg veel vlees. Er wordt soms vergeten dat vis de ideale afwisseling is tussen al die zware stukken rund en varken.” 

Geef suggesties 

Vis ligt minder zwaar op de maag, doordat vis, en dan met name de niet-vette soorten, makkelijker door ons lijf verteerd worden. Daarnaast zijn de meeste soorten minder vet en calorierijk dan vlees. Voor een minder opgeblazen gevoel en minder centimeters buikomvang doe je er dus goed aan een spies, lapje of steak af te wisselen met vis. Volgens Agnes ligt hier een mooie taak voor de visspecialist, traiteur én de slager: “Verkoop niet alleen klakkeloos waar de klant om vraagt, maar geef suggesties en advies. Je zult zien dat de klant dit zeker waardeert. Daarom komt hij immers naar de versspecialist in plaats van de supermarkt.”

Seizoenen

De adviesrol mag wat Agnes betreft sowieso meer nadruk krijgen. “De consument heeft meestal geen idee dat vis net als groente en fruit ook z’n seizoenen kent.” Om de consument daarbij te helpen, publiceert het Nederlands Visbureau elk jaar de zogenaamde ‘Vis van de Maand’-kalender. “De vis die de bewuste maand boven de kalender prijkt, is in die periode goed verkrijgbaar en veelal op z’n lekkerst: vol van smaak en lekker dik van vlees. Ook wordt rekening gehouden met de paaiperiode van elke vissoort. Dat neemt niet weg dat de betreffende vis in de aansluitende maanden vaak ook nog prima is. De visspecialist is nou net de specialist om dat, en meer, aan de consument te kunnen vertellen.” 

Succes gegarandeerd

Voor aankomende zomer maak je een goede keuze met poon, mul, wijting en schol. Dit zijn echt zomerse visjes die het heel goed doen op de barbecue: gekruid in aluminiumfolie zodat het lekker kan stomen, in een zoutkorst voor optimale smaak of in een visgrill, zo op de hete kooltjes. Succes gegarandeerd en geen steen op de maag na afloop. “Ik ben ervan overtuigd dat de consument deze ‘minder bekende’ visjes best wil eten, maar gewoon de kennis mist over het product. Het advies van de (vis)specialist over de mogelijkheden en wijze van bereiden is juist daarom zo welkom.”

Webshop

In de webshop (www.webshop-visbureau.nl)  kan de (vis)specialist diverse materialen bestellen om de consument attent te maken op vis uit het seizoen. Zo is er bijvoorbeeld een wandplaat voor de in de winkel en zijn er A5 flyers, die precies aangeven welke vissen op dat moment het allerlekkerst zijn.  Ook de eerder genoemde kalender, het Visculinair magazine en andere materialen zijn er te bestellen.

www.visbureau.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 24 April 2017

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl