Het presenteren van vleeswaren is sterk afhankelijk van de beschikbare ruimte. Wanneer onvoldoende ruimte aanwezig is om in de toonbank te presenteren wordt vrijwel altijd een wandkoeling gebruikt. Het nadeel is dat een dergelijk meubel wat verder van een klant afstaan en de kwaliteit van de aangeboden waar wat minder goed te bekijken is. Ook voor de presentatie van vleeswaren geldt dat geen enkele concessie wordt gedaan aan het verse, frisse en verzorgde uiterlijk. 

Klik op een foto voor de vergroting.

 

Wandkoeling

Op de achtergrond zie je vaak het wandkoel meubel. De plaats van tientallen worst-soorten en vleeswaren. Door de prijskaartjes kun je goed zien naar welke lekkernij jouw voorkeur uitgaat. De koeling voert vanaf de boven- en achterkant koude lucht aan die als een soort beschermdeken naar beneden zakt. Daardoor blijven de producten optimaal gekoeld. In het meubel is speciale verlichting aanwezig. 

 
 

Aan het stuk in de toonbank

Wanneer de ruimte het toe laat presenteert de slager zijn vleeswaren graag in de toonbank. Je staat er dan als klant dichter bij en je kunt de vleeswaar beter beoordelen. Vooral de zelf gemaakte ambachtelijke vleeswaren worden zo gepresenteerd. Voor de slager is deze vorm van presenteren veel moeilijker omdat er al snel een woud van prijskaartjes ontstaat waardoor het er soms wat rommeliger uitziet.

 
 

Vers voorgesneden vleeswaren

Het is ook mogelijk om bij een stuks- presentatie voorgesneden vleeswaren te presenteren. Die worden dan meestal op en naast het stuk gelegd. Het voordeel voor jouw als klant is de snelheid waarmee de medewerkers dan kunnen helpen. De vleeswaar is namelijk al gesneden. De hoeveelheid voorgesneden vleeswaar die gepresenteerd wordt is afhankelijk van de hoeveelheid die verkocht worden. Teveel voorsnijden betekent verkleuring en daar zit je als klant, maar ook als slager, niet op te wachten.

 
 

Snitpresentatie

Er zijn bedrijven die de zogenaamde 'snitpresentatie' toepassen. Dat is een presentatie waarbij de vleeswaren rechtop op de achterkant gezet worden. Dat geeft de klant een mooi zicht op de worst of de vleeswaar, maar heeft als nadeel dat er vrij snel verkleuringen optreden omdat de koude wind van de toonbank over de stukken heen waait. Verder heeft het als nadeel dat je, voor een mooie presentatie eigenlijk de achterkanten recht moet snijden en dat geeft veel snijverlies.

 
 

Aufschnittpresentatie

Deze presentatie is typisch Duits. Vooral in de supermarketen, waar nog vers van het stuk gesneden wordt, en de grotere ambachtelijke slagerijen hanteren deze methode. Bovenop de stukken, die zijn gepresenteerd volgens de snitpresentatie, ligt een pak vers afgesneden plakken. Deze plakken worden zoals je ziet op de foto met een vork gepakt en op een vel inpakpapier gelegd. Deze methode werkt goed omdat in Duitsland de vleeswaren dikker worden gesneden dan in Nederland. 

 
 

Voorverpakte vleeswaren

Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat de slager gaat voorsnijden en voorverpakken. Dat gebeurt meestal tijdens de weekend-verkoop. Door deze manier van werken wordt de snelheid waarmee je wordt geholpen beduidend vergroot. De vleeswaren worden dan vaak al voorverpakt in folie volgens het klappack*-principe. dat is geen verpakking die de houdbaarheid verlengd, maar de vleeswaren alleen beschermd. Doordat de pakjes vleeswaren niet door de klant uit de toonbank kunnen worden genomen is stickeren en dateren niet nodig.

 
 

Presentatiestoepen

Om voorgesneden vleeswaren goed te kunnen presenteren worden ze vaak op schuinstaande roestvrijstalen of kunststof stoepen gelegd. In de stoepen zijn gaten gestanst zodat de koude lucht die van achteren in de toonbank stroomt een goede circulatie houdt. De vleeswaren en/of stuks-artikelen worden verpakt- of onverpakt op de stoepen uitgestald. Op de achtergrond van een dergelijke presentatie worden vaak de grotere artikelen als hele hammen of hele lever- of kookworsten geplaatst. 

 
 

Zelfbedieningsmeubel

Menig slagerij beschikt tegenwoordig over een gekoeld zelfbedieningsmeubel. Het mag vanwege de verse producten geen hogere temperatuur aangeven dan 7°C. De slager presenteert hier vaak zelf verpakte salades en sauzen, stuksworstjes, kant-en-klaar maaltijden, bekers soep en snackartikelen. Ook worden op deze plek vaak reclame aanbiedingen gepresenteerd. Dat bevordert de snelheid tijdens het aankoopproces en ook kan de klant dan zelf een passend pakketje uitzoeken. Alle producten die in het meubel aanwezig zijn moeten gestickerd zijn zodat de koper de vereiste informatie kan bekijken. Met name de ingrediëntendeclaratie en de tht datum zijn van belang.

 
 

Betaalplaatpresentatie

Op de bovenkant van de toonbank, de zogenaamde betaalplaat, worden vaak manden en schalen met al of niet verpakte worsten geplaatst. Ook zie je daar de zogenaamde rookworstbomen staan. De voor deze vorm van presenteren geschikte producten zijn meestal goed houdbaar. Bij voorkeur zijn de producten, uit hygiënisch oogpunt, afgeschermd van direct contact met de klant. Verse grilproducten als grillworst mogen volgens strenge en controleerbare regels vastgesteld door de warenwet, gedurende enkele uren afgeschermd gepresenteerd worden.

 
 

Themapresentaties

 
 

Wandpresentatie

Binnen de slagerij worden verschillende producten verkocht die vanwege de manier waarop ze zijn bereid niet in de koeling opgeslagen mogen worden. Denk hierbij aan rauwe hammen en droge worsten. Wanneer die in de koeling worden bewaard verliezen ze sterk aan kwaliteit doordat ze weer vochtig worden. De smaak en de snijdbaarheid gaan dan sterk achteruit en vaak slaat schimmel toe. Daarom wordt gekozen voor een hangende presentatie buiten de koelcel. De soort vleeswaar buiten de koeling bepaalt de maximale bewaartijd. Zo kun je een ham langer bewaren als een droge worst. 

 
 

Worstboom

Deze manier van presenteren is ooit, door de keurslager organisatie bedacht om rook- en droge worsten die buiten de koeling bewaard kunnen worden te presenteren. De klant kon dan de worst aanwijzen die mee naar huis moest. Nadeel was wel dat meerdere mensen met de handen aan de worsten zaten en dat is nou niet direct hygiënisch. Vroeger lag men daar niet zo wakker van. Tegenwoordig wordt het zelf pakken van de worst, vanwege de voortschrijdende inzichten als het om hygiëne gaat, niet meer op prijs gesteld. 

 
 

Seizoen presentaties

Om bepaalde seizoenen of activiteiten te benadrukken maken de medewerkers vaak themapresentaties. Vooral bij de grote landelijke feestdagen en de start van het rookworst- of barbecueseizoen is dat vaak aan de orde. Thema-presentaties zijn sfeermakers waarbij hooguit wat gedroogde producten als droge worsten en rauwe hammen gebruikt kunnen worden. 

 
 

Droge worstpresentatie

Droge worsten kun je eenvoudig weg bij elkaar in een mand storten. Dat geeft een aantrekkelijk koopbeeld. Bedenk wel dat de worsten in een vochtige omgeving snel schimmel kunnen ontwikkelen. Gebruik daarom dus een mand want dan kan de lucht goed ventileren. 

 

 

- Publicatiedatum: 30 May 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl