Onderzoek wijst uit dat een gemiddelde pintransactie in de detailhandel inmiddels 1 cent goedkoper is dan een contante betaling. Toch denken veel ondernemers dat ze juist met contant geld voordeliger uit zijn. Dat komt omdat de kosten voor pinnen zichtbaarder zijn, je krijgt er een rekening voor. De kosten voor contant geld zijn meer verborgen, denk bijvoorbeeld aan geld afstorten, aanschaf van wisselgeld of een geldverzekering. En aan de tijd die het allemaal kost om de kassa op te maken, het geld te tellen en het uiteindelijk ook naar de bank te brengen.
Maar welke kosten zijn er nu allemaal verbonden aan het accepteren van pinbetalingen? In dit artikel worden de belangrijkste kostenposten benoemd, de keuzemogelijkheden die er zijn en wat dat betekent voor de hoogte van de kosten.

Welke kosten zijn er verbonden aan pinbetalingen?

Om pinnen te kunnen accepteren is het volgende nodig:

  • Een betaalautomaat, bij voorkeur met een servicecontract.
  • Een overeenkomst met de bank.
  • Een datacommunicatieverbinding.

De verschillende onderdelen kun je los aanschaffen of huren, maar je kunt ook gaan voor een totaaloplossing, waarbij je één aanspreekpunt hebt. Er worden slimme pinpakketten aangeboden door verschillende leveranciers en voor verschillende doelgroepen. Zo worden slimme pinpakketten aangeboden voor maximaal 500 pintransacties per maand waarvan de kosten tussen de € 50 en € 60 per maand bedragen. De aangeboden pakketten bestaan uit minimaal een betaalautomaat en een contract voor het pinnen (pinbundel). Maar vaak bevatten ze ook de telecomkosten, tenzij je gebruik maakt van een bestaande internetlijn. Voor een vast bedrag per maand kun je de klant tot een maximaal aantal keer, of zelfs onbeperkt, laten pinnen.

De aanschaf van een betaalautomaat

Door een betaalautomaat in de winkel te plaatsen geef je als ondernemer de klant de mogelijkheid om elektronisch te betalen. Er zijn diverse betaalautomaten te koop (kosten tussen de € 500 en € 800), maar je kunt ook een betaalautomaat huren. Wanneer je van plan bent om de betaalautomaat voor langere tijd te gebruiken, is het vaak goedkoper om de betaalautomaat aan te schaffen.
Welke betaalautomaat voor jou het meest geschikt is, hangt af van verschillende factoren. Zo kun je kiezen uit een vast of een mobiel apparaat. De meeste slager-ondernemers geven de voorkeur aan een vaste betaalautomaat die ze op hun toonbank hebben staan. Deze automaat is steeds vaker op internet aangesloten: dat gaat sneller en is goedkoper dan via een inbel-lijn.

Contactloos betalen

Het is verstandig om bij de aanschaf van een betaalautomaat naar de toekomst te kijken. De nieuwste manier van betalen is contactloos betalen. Contactloos betalen is een vorm van elektronisch betalen waarbij de klant de betaalpas of de mobiele telefoon slechts kort dichtbij de betaalautomaat hoeft te houden om te betalen. Dit werkt via NFC-technologie (Near Field Communication). De pas of de mobiele telefoon bevat een NFC-chip, de betaalautomaat een NFC-lezer.
De komende jaren zijn naar verwachting alle nieuwe betaalautomaten uitgerust met een NFC-chip en daarmee in staat zijn om alle contactloze betalingen – of dat nu met een pas of een mobiele telefoon is – te accepteren. Het voordeel van een contactloze terminal is dat de transacties sneller gaan en de automaat helemaal up-to-date is. Als je dus van plan bent om een nieuwe betaalautomaat te kopen, kies daar dan voor.

Wil je weten welke betaalautomaat voor jou het meest geschikt is? Voor een onafhankelijk advies kun je terecht op www.checkout.nl. Op deze site staat een goed overzicht van de betaalautomaten, de leveranciers, de kosten en de verschillende mogelijkheden. Bij de aanschaf van een betaalautomaat is het verstandig om ook een onderhoudscontract af te sluiten. Hiermee heb je de garantie op hulp bij storingen van het apparaat en krijg je automatisch updates. Het is afhankelijk van het afgesloten servicecontract hoe snel een monteur bij je is als er iets aan de hand is.

Overeenkomst met de bank

Voor het verwerken van pintransacties en het bijschrijven op jouw bankrekening heb je een overeenkomst nodig met jouw bank. Je betaalt dan een vast bedrag per maand (variërend tussen € 2,50 en € 4) voor de aansluiting en een transactie-tarief voor de pintransacties. Voor mkb-ondernemers werken banken met bundels. Net als bij een telefoonabonnement geldt ook hier hoe groter de bundel, hoe lager de kosten per transactie. Een pintransactie buiten de bundel kost 5 à 6 cent, afhankelijk van de bank. Binnen de bundel kan de transactieprijs dalen tot wel 3,5 cent per transactie. Het grootwinkelbedrijf sluit bij banken maatwerkcontracten af. Hierbij worden er individuele afspraken gemaakt, uiteraard gaat het dan om aanzienlijke aantallen transacties zodat onderhandeld kan worden over een lage prijs.

Kosten van datacommunicatie

Gebruik je voor pinnen nog een gewone telecomverbinding, dan is het dringende advies om over te stappen op breedband (onder meer ADSL). Breedband is sneller en de kosten zijn lager. Voor een vast bedrag per maand is het via die lijn mogelijk om onbeperkt te pinnen. Daarbij kun je deze verbinding ook gebruiken voor andere toepassingen zoals internet en bellen. Bij een analoge lijn daarentegen betaal je nog een tik voor iedere pinbetaling. Bovendien heeft KPN aangekondigd dat de gewone telefoonverbindingen (PSTN/analoog en ISDN-B) binnenkort verdwijnen.
Tot eind 2010 kon pinnen alleen via een gecertificeerde verbinding met keurmerk. Deze verbinding werd getoetst aan een aantal eisen, bijvoorbeeld een beschikbaarheid van minimaal 99,6%. Er worden nog steeds verbindingen beoordeeld voor het pinverkeer. Dat wordt nu gedaan door Betaalvereniging Nederland. De eis dat alleen mag worden gepind via een gecertificeerde lijn of een lijn met een keurmerk is losgelaten. Je kunt ook via andere breedbandverbindingen pinnen. Deze verandering heeft tot gevolg dat je meer keuze hebt en er meer concurrentie is tussen de aanbieders. Je kunt nu zelf kiezen of je een verbinding met kwaliteitsgarantie van Betaalvereniging Nederland gebruikt of niet.

In hoeverre het verstandig is om gebruik te maken van een gewone verbinding hangt af van jouw bedrijf en jouw wensen. Wat is de mate van service die je wenst, hoe belangrijk is een snelle hulp bij storingen, enzovoorts. Raadpleeg jouw telecomleverancier of -adviseur en vraag deze ook de overige data- en telecommunicatie (bellen, internet, faxen, alarm) erbij te betrekken. Het algemene advies is om te kiezen voor een zakelijk aanbod en niet voor de goedkoopste consumentenlijn. Juist vanwege de service en expertise op pingebied bij de leverancier. Zorg ervoor dat je in geval van een storing snel wordt geholpen. Een dergelijke service kost geld. Immers, de goedkoopste aanbieder van een internetverbinding geeft minder garantie dan een duurdere. En je weet als geen ander: omzetverlies kost meer geld.

Bron: Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen

©De Slager 2015 - een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) - (070) 390 63 65 - Publicatiedatum: 30 January 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl